• Servicebussen.jpg
  • 918 met TM hijsmast.jpg
  • Spoorstel 918.jpg
  • Meten is weten.jpg
  • Constructiewerk.jpg
  • 3 Printplaat.jpg
  • 2 Spoorstel TM binnen.jpg
  • 924 stempels en liermast.jpg
  • Volvo EW180E.jpg
  • Rupsdumper.jpg
  • Rode HH02.jpg
  • Caterpillar hydr. hijsmast.jpg
  • Liermast Caterpillar.jpg

 

ESVB12 - Slangbreukbewaking

Veiligheid voorop

Dit totaal "failsafe" ontworpen slangbreuksysteem is het enige systeem ter wereld, dat elke keer voor gebruik, vanuit de cabine kan worden getest op de juiste werking. Dit kan gedaan worden in slechts een paar seconden vanuit de bestuurdersstoel, door op een tweetal knoppen te drukken. Hiermee simuleert men een fictieve leidingbreuk, waarop het systeem onmiddellijk dient te reageren.

Minder milieuvervuiling

Na het testen van de meeste op de markt zijnde andere systemen, is ontegenzeggelijk komen vast te staan dat het ESVB systeem, in het geval van leidingbreuk, verreweg de minste olievervuiling in het milieu geeft. Het systeem laat, in geval van een leidingbreuk, de beveiligingskleppen onmiddelijk dichtslaan. Er kan niet meer dan een theekopje olie wegvloeien.

Compact

De ESVB elektrisch/hydraulische ventielen zijn de meest compacte slangbreukventielen op de markt. Zelfs de 800 ltr/min capaciteit kleppen zijn niet groter dan 170x100x100 mm. Speciaal bij montage op sommige wielladers zijn deze kleppen, vanwege de beperkte ruimte, de enige kleppen die geplaatst kunnen worden.

Bewegingsblokkering

In tegenstelling tot bijvoorbeeld servo gestuurde slangbreukkleppen, blokkeren deze kleppen volledig de beweging van de arm bij een leidingbreuk. Naast het feit dat er nu geen olie meer verloren gaat, maakt dit de machinist er ook direct attent op dat hij met een leidingbreuk te doen heeft. Neemt men een servo gestuurd slangbreuksysteem, dan houdt dat (bij correcte werking) de snelheid van zakken vast. De machinist komt er pas achter nadat hij de volledige beweging heeft uitgevoerd en een enorme olielekkage heeft gecreëerd. 

Geen effecten op de werking

Doordat deze kleppen geheel open of geheel dicht staan, merkt men bij normale werking helemaal niets van dit beveiligingssysteem. De machine is net zo snel of langzaam als er in het geheel geen kleppen geplaatst zijn. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld afwerken. Tevens staan de kleppen, zolang er geen slangbreuk is, geheel open. Servo gestuurde kleppen gaan niet precies gelijk dicht en staan altijd links of rechts een klein ogenblink meer of minder ver open. Op lange termijn is dit schadelijk voor bij brede hefframes (wielladers met servogestuurde leidingbreukventielen). Ook treedt er geen warmte ontwikkeling op met het ESVB systeem.

Het ESVB systeem is Europees gepatenteerd onder nr. 0404271

 

 

 

 

 (Engelstalige uitvoering)